SUPPORT YOUR LOCAL HERO

Afgelopen zaterdag waren wij op een verjaardag. Kunnen we ook niks aan doen, maar die dingen schijnen erbij te horen. Vanuit de keuken (altijd de beste plek op een oldskool verjaardagspartijtje – naast de koelkast) hoorden wij stilletjes een even zo mooie als merkwaardige discussie aan. Vanuit de woonkamer werd op verhitte toon gemeld dat shoppen in de stad ‘geen ene reet aan was’ omdat er overal alleen maar dezelfde winkels zitten. H&M’s, V&D’s, Zara’s, Vero Moda’s en Jack & Jones’en. En ‘die k*t-Bijenkorf waar je nooit werd geholpen’, werd daar fijntjes aan toegevoegd.

Nou is dat voor ons op zich weinig nieuws, maar het merkwaardige onderdeel komt dus nog: al die mensen bleken daar wél te kopen. Onder de altijd fijne dooddoener ‘tja, wat moet je anders’. Nu hebben wij wel een idee wat je precies anders moet, maar het is zo gek dat het gros van de mensheid zulks nog niet in de gaten lijkt te hebben.

In de Verenigde Staten hebben ze voor dit probleem een heuse dag uitgevonden. De zogenaamde Small Business Saturday. In aanloop naar deze dag, worden de mensen via commercials op TV, radio en internet opgeroepen om eens te gaan winkelen bij de kleine ondernemer. Ga je brood eens kopen bij dat bakkertje op de hoek, in plaats van in de supermarkt. Wandel eens naar de groenteboer op de markt. Breng je auto naar die buurman die een eigen garagebedrijfje heeft. En inderdaad, koop je spijkerbroek of winterjas bij die laatste kleine ondernemer.

Dat doe je niet alleen om die kleine middenstand de broodnodige support te verlenen. Maar je helpt ook jezelf. In Baretta komen we zo vaak klanten tegen die totaal niet (kundig) zijn geholpen bij bijvoorbeeld de Bijenkorf of de Bonneterie, dat wij ons meerdere malen per week hardop durven afvragen waarom die merken ook alweer zo graag in zo’n warenhuis willen liggen. Niet om echt verkocht te worden. Waarschijnlijk om er ook gewoon echt te liggen ofzo.

Bij die kleine zelfstandige ondernemers vind je in veel gevallen nog liefde voor het product. En kennis van zaken. Bij de ouderwetse kaasboer vertellen ze je wat lekker smaakt bij welke rode wijn. En in een échte jeanswinkel hoort het personeel te weten wat jij wilt. En dat blindelings te kunnen pakken. En het mooie is: als iedereen zich daar bewust van zou zijn, zou de wereld er een stuk leuker uitzien. Want dan verdwijnen al die fantasieloze winkelstraten vanzelf weer, en komt er weer ruimte voor creativiteit. Voor diversiteit. En voor jonge ondernemers met ideeën. En het scheelt tenenkrommende discussies op verjaardagen.

Nu hebben wij echt niet de illusie dat we het kunnen ‘winnen’ van de Koninklijke Smakeloosheid die het Nederlandse winkellandschap siert, maar denk voordat je je volgende spijkerbroek, jas of trui gaat kopen eens aan die lokale ondernemer. Die kleine zelfstandige. Met de feestdagen voor de deur zul je toch een keer die stad in moeten. Drink een kop koffie, support elkaar en heb nog meer plezier van je nieuwe aankoop. Die Bijenkorf en Bonneterie verdienen toch genoeg.

localhero

Advertenties